Prvi je oktobar 2023. Jutro je prohladno. Kao članice Planinarske sekcije Udruženja Slovenaca “Triglav” -  “Runolist”, idemo na planinarski pohod i berbu gljiva u organizaciji Planinsko-ekološkog društva “Vidik” iz Mrkonjić Grada.

Iz Banjaluke polazimo autobusom u 7 sati put Balkane, gdje je zborno mjesto manifestacije. Na platou ispred jezera okupilo se oko 150 učesnika, zaljubljenika prirode, planinara i gljivara. Pada prvo slikanje a zatim i polazak. Sa puno poleta Ljilja i ja pridružujemo se grupi koja pješači dužom rutom ka vrhu Lisine. Staza je duga 12 km sa visinskom razlikom od 400 m n/v, što znači da ima puno uspona. Dan prekrasan a mi raspoloženi da se uhvatimo u koštac sa stazom koja se krila između bogatih, zelenih krošnji crnogoričnog i bjelogoričnog drveća. Balkana je ostala iza nas i prvi uspon sa lakoćom prelazimo. Pogled mi luta po šumi, pa prelazi na livadu tražeći gljive. Priroda je još uvijek u zelenom ruhu. Prva ubrana gljiva je sunčanica, a ubrzo zatim i gljiva puhara. Staza nas vodi uzbrdo i kolona planinara se odužila. Mlađi žustro grabe naprijed dok malo stariji i ja držimo začelje kolone, usput se šaleći na račun naše kondicije. Nakon pređenih 5 km odmor. Meni je već bila duša u nosu, ali odustajanja nema. Jedni druge bodrimo i hrabrimo. Tu pojedem sendvič, popijem malo vode, malo rakijice i na noge lagane. Zavidno gledam mlađe planinare kako hitro odoše, kao divokoze prema vrhu. Noge me već bole, ali idem, penjem se, ne zaostajem za kolonom. Usput dobijam savjete, kao gdje su ti štapovi za hodanje, pazi da ne izvrneš nogu, pazi gdje hodaš ima zmija, ma nisu zmije problem nego medvjedi i slično. Nađe se i pokoja gljiva, koju pomno proučavamo.

Naš cilj je selo Podić u koji smo stigli u 13 sati. Ispred planinarskog doma je organizovana izložba gljiva, jestivih - sunčanica, bukovača, vrganja, puhara, kao i otrovnih - zelena pupavka i muhara. Poslije razgledanja primamio nas je miris koji se širio iz kazana. Ukusna čorba od gljiva pripremljena je za sve učesnike manifestacije.

Tako okrijepljeni spustili smo se do jezera Balkana gdje nas je čekao autobus. Prije odlaska obavezna kafa i čavrljanje sa planinarima u restoranu.

Noge su me boljele, ali sam bila zadovoljna što sam provela jedan zaista predivan dan u prirodi, upoznala mnogo novih ljudi i ponosna što sam kao članica Planinarske sekcije DS “Triglav” učestvovala u ovoj lijepo organizovanoj manifestaciji ljubaznih domaćina iz PD “Vidik” iz Mrkonjić Grada.